רסיטל מחווה של יבגני קיסין


התחלה:
28 מרץ 2023 20:00
סיום:
28 מרץ 2023 00:00
מקום:
היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, אולם לואי, תל אביב

התחרות הבינלאומית לפסנתר ע"ש ארתור רובינשטיין גאה להציג:

רסיטל מחווה של יבגני קיסין לתחרות ולארתור רובינשטיין

 

"ארתור רובינשטיין," אומר קיסין "הוא בין הגיבורים שלי, הן כאחד מגדולי הפסנתרנים בהיסטוריה שאמנותו מאוד קרובה ללבי והן כאדם יוצא דופן: איש עולם אמיתי ובו בזמן יהודי גאה ותומך של ישראל. למרות שמעולם לא השתתפתי בתחרויות בעצמי, יש לי מערכת יחסים רבת שנים עם תחרות ארתור רובינשטיין. רסיטל הסולו הראשון בו ניגנתי בישראל בשנת 1994 היה לטובת התחרות הזו. במשך שנים רבות הייתי חבר טוב של מייסד התחרות והמנהל הוותיק יאן (יאשה) ביסטריצקי, בילינו הרבה זמן יחד בכל העולם, ואני תמיד אוקיר את הרגעים האלה. זה נפלא שתחרות ארתור רובינשטיין ממשיכה להתקיים ולפרוח, ואני שמח מאוד לנגן קונצרט נוסף כמחווה לה."

 

תכנית*

באך
פנטזיה כרומאטית ופוגה
מוצארט
סונטה מס' 9 ברה מג'ור ק. 311
שופן
פולונז אופ. 44 בפה דיאז מינור
רחמנינוב
'לילך' אופ' 21 מס' 5
פרלוד אופ' 32 מס' 8 בלה מינור
פרלוד אופ' 32 מס' 8 בלה מינור
אטיודים-תמונות אופ' 39 מס' 1,2,4,5,9

 

מבקר ה"טיימס" כתב ב-1999: "כל סימני ההיכר של הגאונות שלו – ואיני משתמש במילה בקלילות – הוצגו לראווה: הטון העשיר והמצלצל, עבודת האצבעות המסנוורת ומעל לכל, הפנטזיה וההשראה. כל כך משכנעת היא הפסנתרנות של קיסין, כל כך רעננה היא תגובתו, אפילו לפראזות המוזיקליות המוכרות ביותר, שאנו דבקים בכל תו. סוף הפרק האיטי מצא אותי אוחז במשענת היד של המושב שלי, מהופנט משירתיות הפרשנות שלו."
הטיימס, 10 במאי 1999

 

יבגני קיסין נולד במוסקבה באוקטובר 1971 והחל לנגן משמיעה ולאלתר בפסנתר בגיל שנתיים. בגיל שש, הוא החל ללמוד בבית ספר מיוחד לילדים מחוננים, בית הספר למוזיקה של גנסין במוסקבה, שם היה תלמידה של אנה פבלובנה קנטור, שהיתה המורה היחידה שלו. בגיל עשר הוא ערך את הופעת הבכורה שלו עם תזמורת בנגינת הקונצ'רטו לפסנתר K. 466 של מוצרט וניגן רסיטל סולו ראשון במוסקבה שנה לאחר מכן. הוא זכה לתשומת לב בינלאומית במרץ 1984 כאשר, בגיל שתים עשרה, ביצע את הקונצ'רטי לפסנתר מס' 1 ו-2 של שופן באולם הגדול של הקונסרבטוריון של מוסקבה עם הפילהרמונית הממלכתית של מוסקבה בניצוחו של דמיטרי קיטאנקו. קונצרט זה הוקלט בהופעה חיה על ידי חברת מלודיה, ובשנה שלאחר מכן יצא לאור אלבום בן שני תקליטים. במהלך השנתיים הבאות הוקלטו בהופעה חיה הופעות נוספות של קיסין במוסקבה וחמישה תקליטים נוספים יצאו לאור על ידי מלודיה.

ההופעות הראשונות של קיסין מחוץ לרוסיה היו ב-1985 במזרח אירופה, ושנה לאחר מכן סיבוב ההופעות הראשון שלו ביפן. ב-1987 ערך את הופעת הבכורה שלו במערב אירופה בפסטיבל ברלין. ב-1988 יצא לסיבוב הופעות באירופה עם הוירטואוזים של מוסקבה ועפ ולדימיר ספיבקוב וגם ניגן קונצרט בכורה בלונדון עם התזמורת הסימפונית של לונדון בניצוחו של ולרי גרגייב. בדצמבר של אותה שנה הופיע עם הרברט פון קאראיאן והפילהרמונית של ברלין בקונצרט לשנה החדשה ששודר ברחבי העולם, ובשנה שלאחר מכן ניגן בהופעה חוזרת של קונצרט זה בפסטיבל הפסחא בזלצבורג. הקלטות אודיו ווידאו של קונצרט השנה החדשה נעשו על ידי חברת דויטשה גרמופון.

בשנת 1990 הופיע קיסין לראשונה במסגרת הפרומס של ה-בי.בי.סי בלונדון, ובאותה שנה ניגן לראשונה בצפון אמריקה, וביצע את שני הקונצ'רטי לפסנתר של שופן עם הפילהרמונית של ניו יורק בניצוחו של זובין מהטה. בשבוע שלאחר מכן הוא פתח את עונת המאה של קרנגי הול עם רסיטל בכורה מרהיב, שהוקלט בשידור חי על ידי BMG Classics.

פרסים מוזיקליים ומחוות מרחבי העולם הורעפו על קיסין. בשנת 1987 הוא קיבל את פרס הקריסטל של אולם הסימפוניה של אוסקה עבור הביצוע הטוב ביותר של שנת 1986 (שהייתה ההופעה הראשונה שלו ביפן). בשנת 1991 הוא קיבל את פרס מוזיקאי השנה מהאקדמיה למוזיקה צ'יג'יאנה בסיינה, איטליה. הוא היה אורח מיוחד בטקס פרסי הגראמי ב-1992, שודר בשידור חי לקהל המוערך בלמעלה ממיליון צופים, והיה בשנת 1995 לנגן הצעיר ביותר שזכה להיות מוזיקאי השנה של Musical America. בשנת 1997 הוא קיבל פרס יוקרתי על תרומתו יוצאת הדופן לתרבות הרוסית. וגם הפעם הוא היה הזוכה הצעיר ביותר אי פעם בפרס זה. הוא היה הפסנתרן הראשון שהוזמן לנגן רסיטל בפרומס Proms (1997), ובשנת 2000, היה הסולן הראשון אי פעם שהוזמן לנגן בקונצרט הפתיחה של הפרומס. במאי 2001 הוענק לקיסין תואר דוקטור לשם כבוד למוזיקה מבית הספר למוזיקה במנהטן. בדצמבר 2003 במוסקבה, הוא קיבל את פרס שוסטקוביץ', אחד מהפרסים הנחשבים ביותר של רוסיה. ביוני 2005 הוענקה לו חברות כבוד באקדמיה המלכותית למוזיקה בלונדון. באותה שנההוענק לו פרס הרברט פון קאראיאן למוזיקה. יבגני קיסין הוא דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת הונג קונג, האוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.

הקלטותיו של מר קיסין זכו גם למספר רב של פרסים ותשבחות, בשל תרומתו המשמעותית לספריית יצירות המופת שהוקלטו על ידי גדולי המבצעים בעולם. הוא זכה גם בפרס אדיסון קלאסיק בהולנד, בפרסי גראמי, ובפרסי מנעד הזהב והגראנד פרי של האקדמיה החדשה לדיסקים בצרפת.

 
*הזכות לשינויים שמורה